tisdag 3 februari 2015

Atlas Copco



Atlas Copco kom med en relativt stark årsrapport i torsdags och ser 2015 som ett ljust år även det. Jämför man Atlas resa med ett bolag som man åtminstone för några år sedan jämförde Atlas med alltså Sandvik så har Atlas gått fantastiskt bra medan Sandvik stått i princip still.
Atlas är upp med ca 52% på tre år medan Sandvik är ner ca19%. Men Sandvik kanske nu börjar se lite resultat av de sparåtgärder man gjort under dessa år. Ska bli spännande att fortsätta följa dessa två bolag och se hur dem utvecklas. Såhär i efterhand så kan jag ångra att jag köpte Sandvik och inte Atlas men jag tror på Sandvik och en kurs tillbaka på 110-120 som för tre år sedan är inte alls omöjligt i slutet på 2015 eller under 2016.
Atlas kom med förslag på att det skall delas ut 12kr/aktie och det skulle då göras genom en ordinarie utdelning på 6kr samt en extra utdelning på 6kr. Detta skulle innebära en direktavkastning på 4,9% vilket förmodligen kommer hålla uppe aktiekursen fram till  utdelningen.

Atlas Copco kommer nu med en ny generation av lastare Scooptram ST 18 som med ökad kontroll och komfort skall ge operatören extra skydd.



Denna maskin Scooptram ST 18 kan ses som ett bra steg i rätt riktning för framtidens lastare.
Scooptram ST 18 klarar lastning i underjorden med såväl hög kapacitet som säkerhet Atlas Copco ser ut att satsa mycket på säkerheten vilket känns som det ligger helt rätt i tiden då säkerheten blir ett allt hårdare krav.

Jag tror på Atlas som bolag och tror vi kommer se en ljus framtid för dem men hoppas på en nergång innan jag själv köper in mig i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar